CE PREVEDE LEGEA RETURNĂRII PRODUSELOR?
În România, returnarea produselor este reglementată de Legea nr. 449/2003 și Ordonanța de Urgență nr. 34/2014. Aceste acte normative au fost concepute pentru a proteja drepturile consumatorilor și pentru a asigura faptul că aceștia pot returna produsele achiziționate în anumite condiții. În esență, aceste legi garantează faptul că oricine a cumpărat un produs are dreptul de a-l returna în cazul în care nu este mulțumit de calitatea acestuia sau dacă a constatat că produsul are un defect.
Conform prevederilor acestor legi, consumatorii au următoarele drepturi:
- dreptul de a returna produsele achiziționate la distanță, cum ar fi cele cumpărate de pe un magazin online, în termen de 14 zile calendaristice fără a fi nevoiți să justifice decizia de returnare;
- dreptul de a returna produsele în aceeași stare în care au fost primite, fără a fi nevoiți să plătească vreo taxă suplimentară;
- dreptul de a alege orice mijloc de transport convenabil pentru a returna produsele, cu condiția ca acestea să fie returnate în aceeași stare în care au fost primite;
- dreptul de a beneficia de restituirea contravalorii produselor este garantat, fără întârzieri nejustificate, și în orice situație, suma trebuie returnată în termen de maximum 14 zile de la momentul în care comerciantul a fost notificat cu privire la decizia consumatorului de a returna produsele;
- dreptul de a fi exonerați de orice responsabilitate în cazul oricărei diminuări a valorii produselor, cauzată de manipularea acestora în alt mod decât cel necesar pentru a evalua natura, caracteristicile și funcționarea acestora.
DE ASEMENEA, ȘI COMERCIANȚII AU O SERIE DE DREPTURI, CUM AR FI:
În ceea ce privește procesul de returnare a produselor, comercianții au dreptul de a stabili propriile politici de returnare. Aceasta este o parte esențială a procesului, deoarece permite comerciantului să-și stabilească propriile reguli în concordanță cu legislația în vigoare și cu drepturile consumatorilor. Politicile de returnare trebuie să fie clare, ușor de înțeles și accesibile pentru toți clienții, pentru a evita orice neînțelegeri sau conflicte.
În anumite situații, comerciantul are dreptul de a refuza returnarea produselor. De exemplu, dacă produsele au fost desigilate sau utilizate necorespunzător de către consumator, comerciantul poate refuza returnarea acestora. Este esențial ca aceste condiții să fie comunicate în mod clar consumatorilor, pentru ca aceștia să fie conștienți de responsabilitățile pe care le au în procesul de
returnare.
Un alt aspect important este obligația comerciantului de a informa consumatorii despre dreptul lor de returnare și modalitățile de exercitare a acestuia. Aceasta este o obligație legală, dar și un pas important în construirea unei relații de încredere cu clienții.
Comerciantul are de asemenea dreptul de a rambursa suma plătită de consumatori în cazul returnării produselor. Legea prevede că această sumă trebuie returnată în termen de 14 zile calendaristice de la data la care comerciantul a fost informat despre decizia de returnare a produsului. În cazul în care comerciantul nu a informat consumatorul despre condițiile de returnare, termenul de 14 zile poate fi prelungit până la un an.
Vrei să returnezi ce-ai comandat? Iată ce condiții trebuie să îndeplinești
Iată câteva condiții de respectat în cazul produselor vândute pe platforma ModiMark
Chiar dacă o intuiești, iată prima și cea mai importantă regulă: produsele pe care le returnezi trebuie să fie în aceeași stare în care le-ai primit. De bun simț, nu? Mai jos găsești alte condiții de bifat atunci când ai ceva de returnat.
- Asigură-te ca produsul nu este protejat de parole setate de tine și că ai șters eventualele conturi. Îți protejezi datele, iar produsul poate fi adus la versiunea inițială de software.
- Faci returul cu etichetele inițiale intacte, certificatul de garanție în original (dacă a fost emis de producător/ distribuitor) și toate documentele cu care ți-a fost livrat produsul.
- Produsul trebuie să fie însoțit de accesoriile/cadourile cu care ți-a fost livrat.
- Dacă ai cumpărat mai multe produse de același fel și vrei să le returnezi pe toate, asigură-te că doar unul a fost desigilat. Returul celorlalte produse se acceptă doar dacă sunt sigilate.
- Nu se acceptă returul produselor asupra cărora au fost efectuate intervenții neautorizate, cele care prezintă urme de uzură sau folosire excesivă, zgârieturi, ciobituri, lovituri, șocuri mecanice / electrice, produsele cărora le lipsesc accesorii.
- Nu se acceptă returul dacă ai dezinstalat sistemele de operare sau alte programe existente la livrare, sau dacă produsele au licențe OEM activate.
- Dacă în coletul de retur se află produse diferite față de cele din formularul completat, după verificarea pachetului de către curier, preluarea va fi refuzată.
Vrei să dai înapoi un produs? Poate vine cu anumite condiții speciale de retur
- Fashion (îmbrăcăminte, încălţăminte şi altele)
Trebuie să fie în aceeaşi stare în care ţi-au fost livrate, nepurtate, fără pete sau rupturi.
- Folii pentru telefoane, tablete sau eBook readere
Poţi să le returnezi doar dacă sunt sigilate. Adică nu le-ai desfăcut sau folosit.
- Produse de îngrijire personală (inclusiv Cosmetice sau Maternitate)
Din motive de protecţie a sănătăţii clienţilor, poţi returna aceste produse doar dacă nu le-ai folosit, desigilat sau testat.
- Consumabile sanitare (măşti de protecţie, mănuşi, dezinfectant etc.)
Poţi returna produsele doar dacă sunt sigilate.
- Bijuterii
În showroom nu poţi returna produsele din categoria “Bijuterii”. În schimb, poţi să le returnezi la easybox sau prin curier.
- Asigurări auto şi roviniete
Din păcate, nu le poţi returna, cu o excepţie: poliţele de asigurare ale căror date nu corespund cu cele introduse la înregistrarea comenzii.
- Electrocasnice mici
În cazul în care au fost desigilate şi testate de către client, trebuie returnate curăţate şi igienizate, pentru ca returul să fie acceptat.
- Electrocasnice mari
Poţi să le returnezi, dar produsele trebuie să fie curăţate şi igienizate. Nu trebuie să le împachetezi. Curierul se va ocupa gratuit de ambalarea corespunzatoare atunci când va ridica returul, în cazul produselor vândute de eMAG. Dacă e vorba despre un produs Marketplace, clientul trebuie să verifice condițiile contractuale dintre partenerul eMAG și curier.
- Becuri, lanterne, prelungitoare, prize, baterii, acumulatori şi încărcătoare
Poţi să le returnezi doar dacă sunt sigilate.
Muzică şi filme, Birotică şi papetărie, Licenţe software, Jocuri PC şi jocuri pentru console
Poţi să le returnezi doar dacă sunt sigilate.
- Produsele resigilate
Indiferent de categoria din care fac parte, poţi returna conform condiţiilor specifice categoriei respective.
- Cardurile cadou
Nu le poţi returna.
- Licenţele electronice
Nu le poţi returna.